keskiviikko 7. elokuuta 2013

Säännöt lisäävät turvallisuutta?

Luotsasin laivaa (päällä rauhattoman veen) tässä yksi päivä. Hypättyäni kyytiin kaikki meni kuten normaalisti. Käytiin läpi systeemit ja reittisuunnitelmat, täytettiin kahvimukit ja lähdettiin kolkuttelemaan kohti satamaa. Kippari meni alakertaan ja perämiehen kanssa jäätiin brygalle.

Etsi mörkö

Ihmettelin, kun kaveri hääri koko ajan navigointipöydän takana ja välillä vaan piipahti verhon takaa ohjaamossa. Menin kyselemään, mitä kaveri hommailee noin innokkasti. "Juu, meillä on yhtiössä tällainen sääntö", puheli kroaattiperis, "kun liikutaan ahtailla vesillä, pitää kuuden minuutin välein laittaa paikka kartalle."

Ihan kiva. Tulee historia dokumentoitua. Mutta viiden tunnin saaristoreissun aikana pitää siis piirrustaa (jo mennyt) positio kartalle 50 kertaa. Jos yhteen paikanmääritykseen kuluu vaikkapa kaksi minuuttia, pelkästään kartan ääressä on kulunut tunti ja neljäkymmentä minuuttia.

Kyseisen säännön laatijalla on varmaan ollut vahva tunne siitä, että nyt lisätään turvallisuutta. Sehän kuulostaa paperilla kauhean turvalliselta, että kuuden minuutin välein on määritetty positio. Todellisuudessa ei ole saaristoajossa kauheasti merkitystä sillä, missä on oltu neljä minuuttia sitten. Ennemmin sillä, missä ollaan kahden minuutin päästä. Tai sillä, että joku seuraa vaikkapa luotsin toimintaa ja parhaansa mukaan varmistaa, ettei tapahdu inhimillisiä erehdyksiä. Nyt kaveri pelasi itsensä ulos koko hommasta. Ei tosin omasta syystään.

Mieleen juolahti meneillään oleva keskustelu veneajokortista. Ajatuksena hyvä, mutta miten on käytännön laita? Kuka kouluttaa ja millä pätevyydellä? Kuka valvoo ja millä resursseilla? Itse uskon enemmän valistukseen ja vapaaehtoisuuteen. Vaarana on, että kortista tulee vain bisnes vailla todellista vaikutusta turvallisuuteen. Promillen kännissä se kortti ei ainakaan takataskussa paljoa lämmitä.

Turvallisuuden eteen on tärkeää tehdä töitä. Pitäisi aika tarkkaan miettiä, miten asiat käytännössä menevät. Ei vaan sitä, mikä näyttää hyvältä.

 

2 kommenttia:

  1. Eikös isoissa laivoissa AIS ole pakollinen varuste? AIS lähettämät posiitiotiedot jäävät automaattisesti AIS systeemiin talteen. Jos katselen vaika Suomen saaristossa kulkevaa alusta ja klikkaan alusta, piirtyy karttaan sen laivan kulkema tarkka reitti (ja nopeudet eri reittipisteessä). Tässä linkki palveluun, jota kuka tahansa voi katsoa vaikka kotootaan. http://www.marinetraffic.com/ais/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On pakollinen. Marinetraffic näyttää melko hyvin Suomen rannikolla laivojen liikkeet. Reaaliaikainen se ei aivan ole, eli ei sovellu esim. laivojen väistämiseen. Mutta laivoista kiinnostuneille ihan mukava saitti.

      Poista