perjantai 2. elokuuta 2013

Kuka näitä vimpaimia oikein keksii?

Kaikille on tuttu se tunne, kun jonkun aparaatin toimintalogiikka on tyyliin "paina set ja samaan aikaan kolme kertaa put, kunnes kuuluu piip ja sinulla on kolme sekuntia aikaa valita asetustilan kaksoispainallus". Ja jos tarvitsee lisäohjeita, voi ladata netistä ziljoonan kilotavun kokoisen käyttöohjeen.

 

Valitettavasti samat jutut hiipivät laivojen komentosilloillekin. Tai voihan se olla, että alan vain tulla vanhaksi. Istuskelin eräässä laivassa, jonka ohjauslaitteistoa ei ainakaan merenkulkualan ihminen ollut suunnitellut. Laitteisto oli kyllä hyväksytty käyttöön ja varsin moderni. Silti, jos halusi vaikkapa tietää suunnan pohjan suhteen (se COG gps:ssä), piti kaivautua syvälle valikkomereen. Ohjailupaikkoja oli valittavana useita komentosillalla. Kärpäsenkakan kokoinen täplä ruudulla indikoi valittuna olevaa ohjailupaikkaa. Ohjailut pystyi siirtämään toiseen paikkaan, ilman minkäänlaista äänimerkkiä. Ainoastaan kärpäsenkakka vaihtoi paikkaa. Ja niin edelleen... Tämänlaatuisen laitteiston kanssa huomaa selvästi, että huomio matkan aikana on kiinnittynyt suurimmaksi osaksi laitteistoon itseensä, eikä siihen, mitä laitteiston pitäisi palvella. Puhumattakaan siitä, että ei-niin-toivottaville tapahtumaketjuille on lukuisia lähtöpisteitä tarjolla.

Näin asiat pitäisi olla.

 

Eikä pelkästään merenkulussa ole näitä, riittää kun kokeilee soittaa älypuhelimella. Autoissakin aletaan suosia right-klikkauksia ja valikkopyöriä. Koita siinä sitten klikkailla, kun fönsteri on huurteessa ja puhallusta lasille pitäisi saada.

Taisteluplaneetta Galactica?

 

Voisikohan joku laitevalmistaja lanseerata simple&stupid -malliston, jossa kaikki perustoiminnot tapahtuisivat ihan vaan perinteisillä katkaisijoilla? Isoilla ja symboolilla varustetuilla.

 

6 kommenttia:

  1. Applelle vain vinkki vetämään. Olkoonkin, että kuulosta omenauskovaiselta, niin en muuta kuin kehua heidän laitteidensa käyttäjäystävällisyyttä. Ei monimutkaisia valikoita vaan just niitä paina tosta ja se on siinä -juttuja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole rauhassa omenauskovainen, niin mäkin olen. Joskin Steve Jobsin jälkeen ne ei ole juurikaan keksineet mitään, mikä poikkeaisi muista edukseen. Merenkulun laitevalmistajista tuo kuvassa näkyvä Sam ja Furuno ovat helppoja ja hyviä käyttää.

      Poista
  2. Kosketusnäytöt taitavat hävittää ne viimeisetkin nappulat sieltä sillalta. Käytettävyyspuutteiden lisäksi vähänkin monimutkaisemmissa sovelluspohjaisissa laitteissa on aina ohjelmistovirheitä. Päivitin edelliseen plotteriini laiteohjelmiston. Valmistajan ohjeen mukaan päivityksen ei pitänyt vaikuttaa mihinkään laitteen asetuksiin. Vesillä kuitenkin havaitsin epätavallisia syvyyksiä ihmetellessäni, että päivitys oli muuttanut kaikki kartan syvyysmerkinnät metreistä jaloiksi, samalla turvavesialueen värimerkinnät olivat muuttuneet 3 x "purjehtijaystävällisemmäksi". Metri/jalka valinta löytyi n. seitsemän klikkauksen syvältä valikosta ja plotterin kartta alkoi jälleen muistuttaa enemmän suomalaista merikorttia, josta se on Intiassa kopioitu. Nykyinen laitteeni tykkää buuttailla silloin tällöin itsekseen, ja jostain syystä useinmiten paikassa jossa sitä juuri tarvittaisiin. Sain laitteeseen uuden päivityksen maahantuojalta, voisi kuulemma auttaa asiassa...

    VastaaPoista
  3. Onneksi nappuloita vielä on. Mutta olen tavannut lasinpyyhkijät, jotka toimivat noin neljännestä valikosta muun muassa. Todella kätevää!

    VastaaPoista
  4. Haha, Simple & Stupid -kuulostaa hyvälle. Itse teen kaikenlaisia laitteita työkseni, ja juurikin tämä hienosti sanottuna Käyttöliittymä menee monesti liian mutkikkaaksi. Eilen ajattelin juuri meidän apukoneen käyttötaulua. Siitä puuttuu vielä merkkivalot ja muutamia koneen tilasta kertovia mittareita. Asian voisi hoitaa elektronisestikin, mutta on niin sata kertaa selkeämpää, kun näkee viisareita, merkkivaloja ja loogiseen paikkaan sijoitetut kytkimet. Ihminen kun on visuaalinen ja looginen. Ja sitten tuo korjaaminen, mitä vähemmän elektroniikkaa, sitä parempi toimintavarmuus ja hätä-korjattavuus. Mielestäni näin. Ja jos käytetään elektroniikkaa, niin sen pitää olla helposti vaihdettavissa.

    VastaaPoista
  5. Ihminen on visuaalinen ja looginen, mutta insinööri monesti ei. Tuntuu, että käyttöliittymiä tehdään monesti hankalaksi vain siksi, että niin osataan tehdä, eikä mietitä sitä käyttöä sen pidemmälle.

    VastaaPoista