tiistai 23. huhtikuuta 2013

Meripsykologi


Välillä mietityttää tämä oma työ ja sen tekeminen. Luotsaan puolentoistasataa laivaa vuodessa. Jokaisessa niissä on erilainen miehistö ja laitteet. Tai ei nyt ihan. Samojakin laivoja käy useamman kerran, mutta miehistöt vaihtuvat joka tapauksessa. Inhimillinen tekijä on aina läsnä. On hyväntuulisia kippareita, pahantuulisia kippareita, outoja kippareita, taitavia kippareita ja hieman vähemmän taitavia kippareita. Humalaisia kippareita ei onneksi enää tapaa. On eri kansallisuuksia, joilla jokaisella on erilainen kulttuuri.




Tekninen puoli on seuraava mauste sopassa. On hyvin varustettuja laivoja, minimivarustettuja laivoja, vanhoja laivoja ja uusia laivoja. Tankkilaivoja, roro-laivoja, konttilaivoja, bulkkereita, pieniä kuivarahtilaivoja, risteilijöitä, hinaajia ja niin edelleen. Lastissa tai tyhjänä. Kansilastilla tai ilman. Laitemalleja on kymmeniä. Ei ole olemassa vaikkapa Toyota -merkkistä laivaa tai Lada -laivaa. Lähes kaikki ovat uniikkeja. Sisaralukset saattavat olla keskenään samanlaisia - tai sitten eivät, koskaan ei tiedä etukäteen.


Lisätään ripaus säätä. Talvi, kesä, kevät tai syksy. Erinäköistä tavaraa tulee taivaalta alas. On tyyntä tai tuulee 30 m/s. Pimeää tai valoisaa. Kiintojäätä, ahtojäätä, jäälauttoja, liikkuvia jääkenttiä. Sumua tai kirkasta.


Suurustetaan annoksella sattumanvaraisuutta. Laitevika, törppöilevä veneilijä (onneksi näitä ei ole paljoa!), viallinen merenkulun turvalaite, vastaantuleva liikenne. Mr. Murphy saattaa käväistä kylässä välillä.
Edellämainituista saa monenlaisia yhdistelmiä. Outo erilaisesta kulttuurista tuleva kippari vanhassa bulkkerissa, jossa on huono varustus. Kova tuuli, pimeää, sammunut sektoriloisto, kapea väylä ja ollaan matkalla ahtaaseen satamaan. Tai: uusi laiva hyvillä laitteilla kirkkaana kesäpäivänä kera pätevän miehistön. Sama matka voi olla kuin yö ja päivä.


Kun aloitin luotsina, luulin että hyvä väylätuntemus on se ammattitaidon mittari. Tässä vaiheessa harjoituksia (lähes päivälleen seitsemän vuotta luotsina!) on selvinnyt, että hyvä väylätuntemus on itsestäänselvyys. Kyllä ihmisten kanssa toimiminen on paljon hankalampaa. Joissain kulttuureissa jees ei aina tarkoita jees. Toisissa kulttuureissa asia pitää esittää tietyllä tavalla, jottei nolaa ketään tai että se otetaan vakavasti. Jännästi kehittyy sellainen kuudes aisti, jonka avulla tietää, ettei asia mennyt perille. Oletukset ja arvailut olen lopettanut jo kauan sitten. Kysyn tyhmiäkin kysymyksiä. Voisi muuten olla hyviä neuvoja mihin tahansa työyhteisöön!

Mä olen saanut pyyhkeitä siitä, että tulee liikaa ammattitermejä (terveisiä Katille!). Pitäneekin jossain vaiheessa tehdä aiheesta postaus.

7 kommenttia:

  1. Hei, blogissani on tunnustus sinulle!

    VastaaPoista
  2. Sydämellinen kiitos tunnustuksesta! Vastaan kuitenkin samalla tavalla sulle kuin ullao:lle. Mun lukemat blogit ovat lähes kaikki saaneet sen, joten jos et pahastu, en jatka sitä eteenpäin. Kiitos ajatuksesta! :)

    VastaaPoista
  3. Sepä se, inhimmillinen tekijä taitaa monessakin kohtaa tänä päivänä olla se, joka ratkaisee. Ja kulttuurihommissa vain kokemus auttaa ja siltikin tulee vielä yllätyksiä. Yleensä avoin mieli ja hyvä tahto auttavat, mutta joskus tulee silti sellaisia sekoiluja, että jälkeen päin hävettää, naurattaa tai itkettää. Me suomalaiset ollaan niin suoraviivaisia ja oma-aloitteisia, että joidenkin kulttuurien vaatimat koukerot tai ihan suoran käskytyksen tarve tuntuvat tosi oudoilta.

    Mutta toisaalta toi on aika iso osa sitä, mikä tekee työstä mielenkiintoista. :)

    Assumption is the other of all fuck ups, totesi eräs viisas kollega kerran. Tätä periaatetta olen yrittänyt itsekin noudattaa niin työssä kuin vapaa-ajallakin. Pätee aika moneen juttuun!

    VastaaPoista
  4. Niinpä. Kyllä moni työ olisi aika tylsää ilman sitä inhimillistä tekijää, vaikka aina se ei ole kauhean mukava piirre.
    Aika hyvin kiteytetty kollegaltasi. Pitää laittaa muistiin!

    VastaaPoista
  5. Siis mother eikä other, mutta tajusit varmaan. :D

    VastaaPoista
  6. Kiitos kun olet ottanut palautteen vastaan!
    Luotsi - suomi- luotsi -sanakirjaa odotellen....

    VastaaPoista