sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Satamasäätöjä

Lasti purettu, kohta matka jatkuu.

Satamat ja niissä touhuaminen tuovat luotsin työhön oman mausteensa. Kiinnitys- ja irroitusoperaatiot ovat ehdottomasti se kriittisin vaihe luotsausta. Varsinkin isommilla laivoilla ja silloin, kun tuulee niin, että tupee on vaarassa lentää yli syrjän. No, lippalakki ainakin.

Ohjauspulpetti siivellä

Kaikki kipparit eivät suinkaan halua manöveerata alustaan satamaan, vaan luottavat luotsin ammattitaitoon tässä asiassa. Joissakin kulttuureissa se tuntuu olevan jopa niin, että se on ihan ilmiselvästi luotsin hommaa. Kun tiedustelee työnjakokuvioita, tulee vastaus tyyliin "tottakai mr. Pilot menee nyt sinne kahvoihin vaan, of course". Toisille kippareille taas riittää, kun paikallisasiantuntija kertoo mihin kohtaa laituria ollaan tähtäämässä ja mitkä olosuhteet satamassa vaikuttavat kiinnitysoperaatioon. Tämä on yleistä pohjoiseurooppalaisessa kulttuurissa.

Let go aft lines!

Hinaajien kanssa touhuaminen oma oma lukunsa. Luotsi pyytää hinaajaa/hinaajia vetämään tai työntämään tiettyyn suuntaan ja tietyllä voimalla. Samalla käytetään yleensä laivan omia koneita.

Satamissa on yleensä aina ahdasta. Lisäksi siellä on rakenteita ja nostureita, jotka eivät kestä suurempia töytäisyjä laivoilla. Muihin laivoihinkaan ei ole kovin suotavaa törmäillä. Nämä jutut tekevät satamista haastavia, mutta mielenkiintoisia paikkoja.

 

 

2 kommenttia:

  1. Hei,
    Todella mielenkiitoinen tämä blogisi. Olen aina luullut, että luotsi vain antaa kipparille ohjeita, mutta että luotsi joutuu/pääsee puikkoihin erilaisilla laivoilla - vaatii melkoista ammattitaitoa.
    -Meritara
    P.s Taas hienoja kuvia.

    VastaaPoista
  2. Niin mäkin luulin ennen kuin rupesin luotsiksi, mutta oma rooli vaihtelee luotsaukseksessa tosiaan melkoisesti. Sanoisin, että se on enemmän ammattitaitoa vaativaa, että osaa sopeutua kulloiseenkin komentosiltamiehistöön ja edistää siten meriturvallisuutta parhaalla mahdollisella tavalla. Laivojen manoveerauksen oppii yllättävän nopeasti, vaikka jokainen on tietty oma yksilönsä. Vähän sama homma kuin autolla ajo :)

    VastaaPoista