torstai 5. syyskuuta 2013

My 24 h

Olen tässä blogissa yrittänyt epätoivoisesti kuvailla luotsin työtä. Nyt seuraa täydellinen kuvareportaasi normipäivästä. Vaimokin voi tarkastaa, että missä sitä on luuhattu. Koska luotsin päivä ei noudata normaalia päivärytmiä, aloitamme eilisillasta, ajankohdasta kello 20.52.

20.52. Lähtö saaresta luotsattavaa alusta vastaan. Luontoäiti pisti parastaan, kun ratsastimme kohti auringonlaskua.

20.53. "Anna mulle voimaa tulevaan..." laulaa Kirka radiossa. Hyvin sanottu, marraskuun räntäsateessa voi muistella vaikkapa tätä.

20.59. Asiakas. Kyytiin mars ja rantaa kohden.

21.36. Matkalla Uuteenkaupunkiin. Puheenaiheena päällikön kanssa elektroniset karttasovellukset merenkulussa. Perillä 22.40. Havaittu seuraavan luotsauksen lykkääntyneen parilla tunnilla. Hiphei. Taksiin ja asemalle siis.

00.46. Täällä taas. Öisissä satamissa on sitä jotakin. Varsinkin talvella, kun on rutkasti pakkasta, on mukava hiippailla hämärässä kohti laivaa. Monesti näkee jäniksen tai ketun.

 

02.23. Luotsaus päättyy. Laiva poistuu pimeälle merelle ja pilotti painuu saareen unille. Aurinko herättää kahdeksalta. Kiitos digihesarin keksijälle! Aution saaren asukitkin saavat tuoreen kahvin lisäksi tuoreen lehden! Sitä on aikaa tavailla tänään rauhassa.

 

12.09 Lunch time! Täällä ei lounasseteleillä ole käyttöä. Ruokalajityyppinä Maskulinialainen cross kitchen(nakit ja ketsuppi).

13.49. Asiakastapaaminen merellä. Kärsä kohti Ukia jälleen.

15.24. Perillä. Tällä kertaa saa marssia vähän leveämpää polkua laiturille. Suuntana luotsiasema, seuraava keikka 16.40. Miksei kukaan ole keksinyt itsestään täyttyvää jääkaappia? No, kahvilla kyllä elää parikin päivää...

16.31. Lasti purettu ja matka jatkuu kohti uusia seikkailuita. Pilotti pääsee saareen odottelemaan myöhemmin saapuvaa kolleegaa.

19.37. Saaressa. Aikaa on kuvausharrastukselle. Kuvien ottoa tulevaa postausta "Syksy iski Selkämerelle" varten. Esimakua yllä.

22.09. Postaus valmis. Kollegalla venyy. Taitaa mennä yö saaressa.

Minkäslainen päivä mulla oli? - Ihan normipäivä.

 

12 kommenttia:

  1. Työpäiväsi, vai pitäisikö sanoa yö, on kyllä todella erilinen kuin oman 8-16 konttorissa =) Luulen,että sinun päivässä on vaihtelua ja erilaisia tilanteita rutkasti enemmän kuin omassani =D. Ihana syyskuva, lisää odotetaan täällä kovasti!

    VastaaPoista
  2. Aidan toisella puolella ruoho näyttää aina vihreämmältä. Kyllä mäkin mietin toisinaan 02.30 että olisi ihan mukava nukkua nämä yöt. Ideaalitilannehan on, jos mun työpäivässä ei kauheasti olisi "tilanteita". Niin kauan kuin on tylsää, on kaikki hyvin.

    VastaaPoista
  3. Kysymys! Teitkö päivän viimeisen luotsauksen 16.31-19.37? Jäi jotenkin epäselväksi...

    T,
    Aikatauluja kyttäävä vaimo ;)

    VastaaPoista
  4. Joo-o, on erilaisia hommia... Jos mun normityöpäivästä otettaisiin kuvaa, voisi useimmiten monistaa saman kuvan joka tunnilta: istuu koneella ja analysoi. Loisteliaimpina päivinä: lentää kongressiin, esiintyy, juhlii ja palaa nuutuneena kotiin. Voisi melkein sanoa että sulla on vaihteleva ja jännittävä työ :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se. Mä tykkään työstäni aidosti. Olen tehnyt kaikenlaista duunia työurani aikana, ja joka hommassa on ne hyvät ja huonot puolet. Hyvistä kannattaa nauttia!

      Poista
  5. Mielenkiintoinen kurkistus työhösi aikataulun kautta ja ihania kuvia. Millaiset työvuorot teillä on? Vuorokausi kerrallaan? Vai kenties pidenpään, jos ei yöllä tule hommia? Pitääkö laivojen varata luotsi ja tulla suunnilleen siihen aikaan vai saavatko tulla miten sattuu jaa teitä on riittävästi passissa?
    -Meritara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on viikon työvuoro, jonka jälkeen on viikko vapaata. Mäkin ulkopaikkakuntalaisena olen siis viikon työmaalla kerrallaan. Työviikon aikana meillä on pakolliset vuorokautiset lepoajat, mutta muuten töitä saattaa olla milloin tahansa. Tai olla olematta. Riippuu laivoista.

      Laivat joutuvat antamaan aluksi ennakkoaikoja luotsipaikalle ja tekemään sitovan tilauksen 3 tuntia ennen. Satamasta 2 tuntia. Näemme tilanteen netin kautta ja sen mukaan suunnittelemme logistiikkamme.

      www.finnpilot.fi löytyy tarkat palveluehdot ja lisätietoa meistä.

      Poista
    2. Joudutteko koskaan tilanteeseen, jossa ei ole vapaata luotsia ja laiva esim. joutuu odottelemaan/hidastelemaan kunnes joku ehtii luotsaamaan.
      -Meritara

      Poista
    3. Joudutaan, mutta tosi harvoin. 98 %:sesti laiva saa luotsin juuri silloin kuin on sen tilannut.

      Poista
  6. Milläs luotsiasemalla olet töissä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saaristomeren luotsiasemalla. Kuvat ovat Isokari-Uki väliltä.

      Poista