Saimaa ja Saimaan kanava on liittynyt meikäläisen työuraan melkoisen paljon. Ennen luotsiksi ryhtymistä kurvailtiin kanavalla tällä:
Se olikin vaativaa hommaa. Ja hauskaa! Jos keli näytti tältä...
![]() |
Maailman jyrkin läppäsilta |
Sitten olikin helppo siirtyä luotsiksi Saimaalle. Saimaa antoikin hyvän pohjan luotsin työlle, sillä siellä liikkuva kalusto on melko vanhaa ja ilman turhia hienouksia.
Kanavalla oppi säännöstelemään kahvin juontia ja siellä kehittyi seurapiirirakko, sillä venäläisen jokilaivan vessa kesähelteellä on...no, elämys! Klaustrofobiastakin pääsi eroon kerralla, sillä suurimpien laivojen leveys on vain parikymmentä senttiä vähemmän kuin sulun leveys.
![]() |
Kuva: Marko Turtiainen |
![]() |
Kuva: Marko Turtiainen |
![]() |
Kuva: Marko Turtiainen |
Veneilijät, käykää Saimaalla. Ei ole juurikaan sinilevää ja tilaa on joka paikassa huippusesonkinakin. Paperisotakin menee kanavalla nykyisin melko juohevasti, ja jos ei viitsi veneillä kanavan kautta, autokuljetuksiakin on tarjolla.
Mikä tuo Kristina Cruises laiva on? Näyttää vanhalta höyrylaivalta..?
VastaaPoistaSe on Kristina Brahe, nykyinen Brahe. Ei se ole ollut höyrylaiva koskaan. Historiaa löytyy nykyisen operaattorin Saimaan Matkaverkon sivuilta.
VastaaPoistaTuo Brahe tuli kerran vastaan Helsingin edustalla. Näyttää jotenkin järville tehdyltä. Miten se käyttäytyy isossa aallokossa?
VastaaPoistaPari kesää kiersimme nuorena parina Saimaata telttaillen ja kajakit mukana. Hienoja kesiä olivat.
Hei, se on tehty sotalaivaksi ja ollut Norjassa postilaivana! Kyllä sillä pärjää kovassakin kelissä. Vanha sotaratsu... ;)
VastaaPoista